Den progressions- og effektbaserede forløbsmodel er designet med afsæt i, at det decentrale ledelsesrum i helhedsplejen skal styrkes for at skabe mere værdi for borgerne (borger- og helhedsfokus).
I modellen afspejler progressionen en del af den effekt, der skal leveres af de (selvstyrende) teams der leverer helhedspleje til borgeren.
Den primære effekt som styringsmodellen belønner, er den øgede selvhjulpenhed (progression via rehabilitering) for den enkelte borger.
Sekundære målsætninger er at understøtte den øgede selvbestemmelse for borgerne, en større kontinuitet i de medarbejdere, der kommer hos borgeren og den øgede trivsel for medarbejderne i det daglige arbejde. Alle centrale mål i ældreloven.
Forløbsmodellen kan både direkte og indirekte belønne at de forskellige typer af effekter nås
Forløbsmodellen lever op til og understøtter direkte de rammer der er fast i ældreloven.
For at hjælpe forberedelsen af ældrelovens forløb godt på vej har Profekto udarbejdet et samlet overblik over, hvad det betyder at arbejde med og forberede forløbsmodeller i helhedsplejen. Du kan hente overblikket ved at klikke på boksen "Samlet overblik over forløbsmodeller".
Nederst på denne side finder du også en overordnet implementeringsplan for 1. halvår 2025, der kan gøre jeres kommune klar til helhedspleje pr. 1 juli 2025.
Profekto rådgiver om valget af forløb. Det gør vi med afsæt i et overblik over de forskelige typer af forløb og vi faciliterer en drøftelse af fordele og ulemper ved de forskellige forløbstyper.
Kontakt os hvis I har gerne vil høre om, hvordan vi kan hjælpe jer med valget af den forløbsmodel, der understøtter jeres kommune, jeres mål, jeres styring og jeres borgere bedst muligt. '
Når forløbsmodellen er valgt så skal det ske beregning af forløbstakster og jeres styring skal indrettes, så den bedst muligt understøtter styring med forløb. Det hjælper vi også gerne med.
Økonomistyring skal som et ledelsesredskab fremme, at man som organisation opnår de målsætninger der er besluttet. Det gælder både de mål der fremgår af ældreloven og de mål som kommunen selv har besluttet for plejen.
Tildelingsmodellen, der understøtter forløb i helhedsplejen, skal dels sikre, at der er tilstrækkelig med midler til løsningen af opgaven og samtidig understøtte at løsninger sker omkostningseffektivt.
I modellen opereres med flere forskellige typer af forløb, der afspejles i de takster, der tildeles borgeren.
Forløb med tilhørende forløbstakstger kan både understøtte fokuserede rehabiliteringsforløb, løbende dagligdags rehabilitering, tættere samarbejde mellem faggrupper i helhedsplejen og en række kvalitetsmål som eks. borgerens oplevede kvalitet af plejen, selvbestemmelse og medarbejdernes indflydelse og trivsel.
Tildelingsmodellen, der understøtter forløbsmodellen, giver teamet et stort incitament til at investere i at gøre borgeren mere selvhjulpen fra starten, da teamet ikke får flere penge, hvis borgerens tilstand forværres i forløbsperioden. Hvis borgerens tilstand forbedres, så stoppes forløbstaksten heller ikke.
Der er i modellen indbygget et stort incitament for sygeplejen til at afslutte sygeplejeindsatser, uddelegere sygeplejeydelser og til at gøre borgerne så selvhjulpne, at de kan anvende sygeplejeklinikkerne. Tildelingsmodellen sikre samtidig at den økonomiske tækning altid sker i tæt sammenhæng med et stort fokus på kvaliteten af helhedsplejen.
En forudsætning for at lykkes med en progressions- og effektbaseret forløbsmodel er, at der lægges et øget beslutningsansvar ud til teamet om at nå borgerens mål. Det sker gennem den øgede indflydelse på, hvilke ydelser borgeren skal modtage og hvor meget hjælp, der er behov for.
Valg af forløbstype, korrekt udregning af forløbstaksterne og fastlæggelse af budgetterne, der giver de rigtige incitamenter
En implementering og en efterfølgende organisering der understøtter, at modellen kan få lov til at virke i praksis
Et styringscockpit, der dels gør det muligt at udfylde det decentale beslutningsrum, dels gør det muligt at følge op på om der opnås progression og effekt.
Den progressions- og effektbaserede forløbsmodel har været afprøvet i flere kommuner, hvor man har afprøvet helhedsplejen i sammenhæng med forløbsstyring.
Forløbsmodellen med tilhørende forløbstakster fastlægger hvert helhedsplejeteams indtægtsgrundlag. Teamet har inden for indtægtsgrundlaget selv medansvaret for at styre deres udgifter til bl.a. løn og vikarer. Teamet er således selv ansvarlig for, at indtægter og udgifter løbende balanceres.
Med afsæt i den progressions- og effektbaserede forløbsmodel har teamet fået overdraget ansvaret for løbende at justere i borgerens ydelser, herunder den tid, der anvendes i dagligdagen. Det kan ske, uden at der skal ske godkendelse af visitationen. Dermed har teamet en udbredt grad af selvstyring ift. den pleje, der gives til borgerne, og er samtidig ansvarlig for, at borgeren når de mål, der er fastlagt for borgeren. Alt sammen i tråd med målsætningerne og rammerne i den nye ældrelov.
Vi bidrager meget gerne til yderligere inspiration gennem workshops for jeres styregruppe eller projektgruppe samt rådgivning om, hvordan I kan udvikle forløb med en tilhørende styringsmodel, der understøtter jeres mål.
Hent dokumentet om progressionsbaseret styring i plejen, der beskriver modellen der er afprøvet i Syddjurs Kommune.
Og hent dokumentet - Styringsmodeller, der understøtter nytænkning af plejen. Dokumentet er en inspiration til, hvordan forskellige styringsmodeller påvirker jeres resultater og organisering.
Ældreloven træder i kraft den 1. juli 2025.
Alle borgere der visiteres til pleje (nuværende hjemmepleje efter SEL §83, rehabiliteringsforløb efter §83a og træning efter §86) skal fra 1. juli 2025 visiteres til helhedspleje efter ældrelovens §10 og §11.
Det betyder, at alle kommuner skal være klar med forløb, der kan visteres efter, med tilhørende forløbstakster. Forløb og forløbstakster skal være godkendt af byråd/kommunalbestyrelse senest i juni 2025. Inden da skal skal forløbene, taksterne og den tilhørende organisering af plejen være godkendt af fagudvalget og Økonomiudvalget.
Neden for findes en overordnet implementeringsplan som alle kommuner med fordel kan benytte.
Hvis der er er behov for støtte i form af rådgivning, projektledelse og/eller facilitering af implementeringsplanen, så er I altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende drøftelse af mulighederne i et samarbejde.
CVR. Nummer 34083703
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes